Little Mac-It

Okej, kanske inte så lite, men jag brukar ju tillverka rubriker av två eller flera av de ämnen som jag tar upp i inlägget.
I det här fallet kommer Little från "Little Women". Vet inte om någon har läst den boken, men det är i alla fall inte
det som det här handlar om. Nej, Millan och hennes klass satte upp den som musikal i Fredags.
Den var riktigt bra, dom är så duktiga. Puss på dig Millan <3

Sedan var det kalas hos Millan på Lördagen, för hennes föräldrar fyllde år. Det var trevligt, och den söta babyn Bayli (stavning?) var där, men han vart lite rädd för mig :P

Helgen gick väldigt fort, och jag mådde inte så bra, men trots det så var det ändå, som alltid, en riktigt mysig helg
med min älskling <3

Nu till Mac-It:andet.
Går man på en skola som, tvärtemot resten av världen, består till 90% av datorer med Applelogos på så är det lätt att bli påverkad. Jag har absolut inget emot Windows, och kommande Windows 7 ser fantastiskt ut, men jag har ändå
blivit mer och mer sugen på en Mac. Jag har hur som helst inte råd med något sådant för tillfället, men det finns
inget som hindrar mig från att anpassa min nuvarande dator.

Till att börja med behövdes en docka, och enligt en i övrigt bra guide så funkade inte programmet Object Dock.
Till slut fick jag dock (dock XD) tag i Rocket Dock, och kunde placera alla genvägar till program längst ner på skärmen
och startmenyn däruppe. Efter detta laddade jag ner ett Skin program (Windows Blinds) och flertaliga Mac OS X Skins.
De som skulle efterlikan Leopard var dock krångliga på diverse sätt, och den man fick med programmet hade "trafikljuset" på fel sida. Till slut nöjde jag mig med en Tiger Skin, och fräshade även upp Rocket Docks utseende
något. Nedan kan ni se resultatet :)



Som ni ser saknas de klassiska undermynerna i menyraden, och den är heller inte låst till ett program i taget,
utan varje program har fortfarande en varsin Menyrad a la Windows. Detta har jag dock inte funnit bot på,
precis som vissa andra funktioner. Vad jag dock har fixat är en funktion som är riktigt behändig med Mac:
Exposé :D


En annan funktion som funkar automatiskt vi skinet är den när man trycker på knappen till höger uppe
i ett fönster, så att bara överdelen syns. Svårt att förklara, men det ser ut så här i alla fall:

(Det ni ser uppe i aktivitetsfältet är alla öppna program, när man minimerar hamnar de dock i dockan (XD) )

Självklart har jag fixat cursors också, så nu får även jag se den klassiska badbollen :D



Nu återstår att fixa lite Maciga ikoner, samt en variant på  Dashboard, där den sistnämnda är den svåraste. Men den
är inte det viktigaste i mitt liv heller.

- McBrain

Kommentarer
Postat av: Millan

Söta små skrivningar till mig :)

2009-01-19 @ 09:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0